الصفحات

الخميس، سبتمبر 22، 2005


تأملات رئاسية في الحملة الانتخابية

الريس قرفان من الحملة ****ومن بوش الى فرضها عليه
خمسين مرة يكلم نفسه ****وهو بيتلفت حواليه
بس اما انجح بس يا بوش ****راح اوريك انا ها اعمل ايه
احيانا يتخيل نفسه ****بيصفع بوش بضهر ايديه
او يرميه من شباك قصره**** ويسلط اعوانه عليه
ويجز على اسنانه بشدة**** ويحرك في الهوا رجليه
واعوانه يشوفوه يتهامسوا****دا من تأثير الحملة عليه
@@@@@
طول عمري قاعد مرتاح**** اتشرشح واتبهدل ليه
وناس جايين يعملو انداد ****ما حدش عارف اسمهم ايه
لو كانت مشيت كالعادة ****استفتاء كان يحصل ايه
@@@@@
بقى مش لاقي الا انا يابوش**** يدفع لك تمن انكساراتك
انا مالي ومال الفلوجة ****والى بيحصل مع قواتك
ياما قلنا لك يابني اتلم**** وبلاش تفرد لنا عضلاتك
لكن لاسمعت لنصايحنا ****ولا حتى الجهلة مخابراتك
ياما ها تشوف من العراقيين ****خلينا نسمع صرخاتك
بس انا ليه اتحمل ليه ****عبء هزايمك واندحاراتك
اعواني فلقولي دماغي**** بصور تافهة من حملاتك
فاهمين انك قدوة يا عيني**** وف تكريت يسحلوا قواتك
انت يا بوش سبب عكننتي**** امتى بقى تنتهي سنواتك
@@@@@
بعد سنين العمر دا كله ****انا اضطر ان اعمل حملة
وامشي اتزف ف وسط الناس ****كاني حرامي وعامل عملة
واسلم على رفراف الشارع **** واوزع ابتساماتي مجاملة
واتساوى مع كل مرشح ****زي حكاية الفيل والنملة
انا حاسس ان انا باتهزأ ****بس ف خطة كبيرة وشاملة
اعواني ماشيين حواليا ****بيقولو الليلة مش كاملة
كل شوية يطلع واحد ****يديني ملاحظات بالجملة
اوعى تكشر وانت بتقرا**** وماتنساش ان هناك كاميرا
اتصور من غير البدلة**** كأنك قبطان راكب باخرة
بلاش تتكلم خارج الورقة ****لانها في الايام دي مغامرة
جابوا وثائق حملة بوش ****وافلامه وهروها مذاكرة
عايزين يمشو عليها بالملي ****واحنا في مصر يا ناس مش برة
ازاي بقى ممكن تقنعهم ****ان أوتاه مش زي مسرة
وان احنا لسا بنتحرك ****يادوبك ما خرجناش من الجرة
حتى الشرابات مش ناسيينها**** والجزمة لونها ومنظرها
وانا ماشي في الزفة مضمضم**** ولا شايف للحملة اثرها
@@@@@
وييجي كمال ويقول لي**** ياريس اقلع يلا وانزل عوم
يلا اديها خمسة عبور ****علشان فيه اعلان اليوم
وقبل ما ايدي تشيل الكرسي ****مسكها جمال وفي عينه اللوم
قالي يابابا دا احنا في حملة**** ودي خطة وطريق مرسوم
فيه لجنة درست تفاصيلها**** وكل تحرك فيها معلوم
احنا اخترنا عبورنا شعار**** يلا يابابا قوم اقلع قوم
ويوريني صورة لبوش**** واقف يضحك ف الحمام
كل ما اشوفه دمي بيغلي**** وابدأ ابلبع ف البرشام
@@@@@
بيعاملوني كأن انا سلعة**** منها كتير ف السوق مركون
قلت لهم فوقولابهدلكم**** دا انا رئيس مصر الفرعون
انا بدأت الحملة بكيفي**** بلاش الغيها بالتليفون
ما انا طول عمري وانا باتكلم**** ودايما ضيف ف التلفزيون
اشمعنى الايام دي يعني ****ها نحسبها بالميم والنون
عايزينها تمشي "بركاوي" ****ما هي ماشية وبقالها سنين
صوت الشعب انا ضامنه ف جيبي**** سواء بالشدة اوباللين
عمري ما شفت سقوط ف حياتي ****مش ها اسقط بعد التمانين
@@@@@
اعواني خايفين لا اتعثر**** او يقع الكرسي ويتكسر
ساعتها ها تبقى خسارة كبيرة**** للحرامية وشيخ المنسر
زادي في الحملة حب الشعب**** الى على ايامي ها يتحسر
لو جه واحد من اياهم ****بطيخة والبيع ع المكسر
لكن انا عارفيني كويس ****والمعرفة كنز ما يتقدر
هما صحيح اتفقرو ف عهدي **** وها اخليهم افقر وافقر
بس انا واثق ان انا ها انجح**** شعبي بيكره ان يغير
ماشي بحكمة عبيطة بتقول**** الى ما تعرفه هو الاخطر
هاينتخبوني علشان عارفيني ****زي بولاق والهرم الاكبر
مين جمعة وباقي شركاه ****عالم لسا عودهم اخضر
بينافسوني على ضيعة بتاعتي ****وتركة ها اسيبها لابني الاصغر
عايزين حملة اديها حملات**** ونشوف مين بقى هو الاشطر
مش ممكن اخش انتخابات ****والداخلية معايا واخسر
ليه انا يعني سبت العادلي ****بعد فضيحة شرم الاكبر
لانه مرتب كل اموره ****مين راح يكسب ومين راح يخسر
حتى النسبة لكل مرشح ****معروفة من دلوقتي واكتر
كل التفاصيل في الادراج ****مش عايزين تعطيل وتعثر
عايزينها تبقى شفافة ****وانضف من الصيني المتكسر
رغم ان انا نجاحى اكيد ****زي ما قالها بوش الاصفر
انا حاسس بالم ف ضلوعي ****وماشي في المولد كده متوتر
ماشي اشحت اصوات الشعب**** انا الفرعون المتكبر
بس زي ما بوش ذكرها**** انا محتاج اركز ع المظهر
@@@@@
وجمال ابني يقول لي يابابا ****لازم تلبس حاجة كاجوال
شكلك مش اكبر من جيلنا**** وشعرك اسود زي الليل
ويوريني صورة بوش ***راكب العجلة بدون سروال
قلت له يا ابني ابوك مش ****روبي بطل بقى بلا لعب عيال
خدت الشنطة منه رميتها ****وقلت الصورة دي اسوأ فال
انا مش عايز اسمع صوته ****ولا اشوف صورته ولو هاانشال
@@@@@
وبوش قارفني بالتليفون ****بيسأل عني كل شوية
بيحاول يظهرها مودة ****بس انا عارف حقده عليا
عايز يبعتلى مراقبين ****قلت له انا عندي الداخلية
دول ناس زمتهم مش واسعة**** ونتايجهم دايما ايجابية
قالي عايزها انتخابات حلوة**** فيها نزاهة مع شفافية
قلتله هانخليها شفافة**** اكتر من زيت الطعمية
@@@@@
من اول ما مسكت الحكم ****وانا باسجن فيهم وباعذب
ضيعة ابويا وهما عبيدها ****لا باحب اتجمل ولا باكذب
ييجي يوم اسود واشحت صوتهم**** وامثل واعمل فيها مهذب
@@@@@
من اول ما مسكت الحكم ****عمري ما فكرت في اوضاعهم
ولا عمري شغلتني امورهم ****ولا حتى سلوكهم وطباعهم
بس دا مش معناه من الاخر**** ان انا كنت سبب تراجعهم
انا علشان الانتخابات ****ها اهتم شوية بمواجعهم
واشوف ايه يعني يريحهم ****فيه اوقات لازم ادلعهم
@@@@@
ييجي عليا يوم واترشح ****قدام الصباحي ونور
ونعمان ينفخ في الجرنان**** قال مخنوق وعاوزني اغور
الصباحي هو الى عاجبني**** راجل مش عايش في الدور
بيقول انه بيأيدني ****ودا هو صلب الدستور
انا قرفان اطلب اصوات**** من شعب انا دايما باحتقره
فاهم ان الريس منه ****ناقص بقي يتغدى ف قصره
طول عمري عامله ملطشتي**** اضربه على بطنه وعلى ضهره
ولما ازهق ارميه في السجن ****ولا املش ابدا من قهره
الشعب انا عارف مطحون ****بس انا مش مسئول عن فقره
اكسل شعب ف ارض الله ****متعته انه يفلي في شعره
مشغول ان يعيش ايامه ****من غير حتى ما يحسب عمره
وانا متعتي ان انا اشوفه**** والفقر بيهريه ويحاصره
عارف لو عاش يوم مرتاح**** راح يكتر تفكيره وفجره
@@@@@
ويجي جمال ويقول لي يابابا ****عايزك تركب باخرة كبيرة
دي مرحلة تانية من الحملة**** وانت ها تبقى الريس بيرة
انت القبطان في المحروسة**** هاتعبر بيها نوة خطيرة
بس تحط ايديك ع الدفة ****وسيب الباقي على البحارة
لازم الشعب المصري يحس**** ان رئيسه واحد من الحارة
وان هموم الدفة تقيلة ****مش فذلكة وكلام وشطارة
خلي الشعب يشوف اعدائك ****ما يسوو حتى عقب سجارة
وانا باسمع له وانا مخنوق ****وباقول يلا ودمي بيغلي
يا بني انا عيني على امريكا ****سيبك بقى من الشعب المصري
لو واحد فيهم اتكلم**** انا ها اشنقه ف جنينة قصري
انت مصدق ان دي حملة ****ولا انا ماشي فيها بخطري
انا مش عايز ازعل بوش ****دا رجل مش سالك ولا دغري
ياما قالو لصدام ياحليفنا**** وفجأة سقاهم سم سقطري
حلفو يهدو عليه بغداد**** كانه وقف قدام المجري
شوف قذافي ليبيا كمان ****راح شايل كفنه على ايده
ومعداته مع اسلحته ****والتعويض لرعايا سيده
وقعد يتحايل ويعيط ****لحد ما بوش سحب تهديده
وعدوه بمكافئات وهدايا **** وكلام تافه مش ها يفيده
مش راح ياخد منهم حاجة**** بعد ما سلم ورفع ايده
@@@@@
بيقولو ان انا ممكن اسقط**** قلت لهم ولا في الاحلام
لو هاتقل عن التمانين**** تبقى نتيجة فيها كلام
مش رايح اقبلها من العادلي ****ولا ها يشوف ف حياته سلام
انا قلت انتخابات شفافة**** بس معاها نتيجة تمام
عايز كله يكون في هدوء**** وعبورنا يمضي بسلام
خمسة وعشرين سنة في البحر**** خلي عبورنا يبقى ختام
@@@@@
مين كان يتوقع ان انا**** اشحت من شعبي الاصوات
شعب الفهم بتاعه محدود**** لو يوسع ممكن انشاط
علشان كده وصيت اعواني**** يستعملو كرابيك وسياط
ويكونوا مباشرين ف عملهم**** من غير دوران ولا اسقاط
احيانا ياضحك من نفسي ****وما باصدقش الى بيحصل لي
معقول وانا قاعد ع الكرسي**** الشعب يحاول يوصل لي
ويرشح ناس يقفو قصادي ****ويقولو صاحبك ها يولي
عايز اطمن شعبي البائس ****ان انا ها ابقى رئيسه تملي
وما فيش نية ان انا اسيبه**** الا ف ساعة ما يحين اجلي
حتى الموت مش راح يعفيني**** ناوي اسيب ف المنصب نجلي
@@@@@
اول مرة الاحظ ان احنا ****عندنا شعب وله اصوات
وناس بتقول انها موجودة**** ف شبرا النملة والعياط
بيقولو احنا الشعب النايم ****ها نفوق من نومة الاموات
هانطالب بحقوقنا الكاملة ****وهانعمل ضجة وزياط
اصبروا بس عليا اما انجح**** وها اخليها محزنة وعياط
كل معارض يفتح بقه ****ها احول ورقه للخياط
والى يشيل الخيط من بقه ****ها ياخد حقه من الظباط
@@@@@
انا لسه مش قادر اتأقلم ****مع فكرة حملة انتخابية
احيانا بيجيني كابوس ****ان انا ماشي ف الشرابية
والحارة سد ومزنوقة ****والناس رايحة فيها وجاية
ناس مهمومة وجوه محزونة**** ولا واحد كان حاسس بيا
خمسين واحد خبطو ف كتفي**** وعنيهم بصت ف عنيا
ولا واحد فكر يسألني ****جاي تعمل ايه ف الشرابية
وفجأة سمعت اصوات طلقات**** وصحيت من النوم غرقان مية

ليست هناك تعليقات: