الصفحات

الاثنين، سبتمبر 19، 2005





بيان بدء الحملة الانتخابيـــــة
(النسخة المقدمـة للكونجرس)

خمسة وعشرين سنة خدمات **** خليت المنطقة متاهـات
سلمت لكو النفط بأرضـه **** بعد جراح ودماء وآهات
واديني بامهد لربيبيتكـم(1) **** علشان تحضر الاجتماعات
بكرة كمان هاتخش الجامعة(2) **** وتبقي ايامها بلح امهـات
انا عارف انتوا بتحتقـروني **** بس انا بانفع في الازمـات
فاكرين لما اخويا صـدام **** ساق قواته وخش الكـوت
قلت ها ياخد النفط بحالـه **** وامريكا من البرد تمــوت
قمت بحملة انتو شهدتو لها **** لحد ما طار ذي الكتكـوت
خليت المنطقة في ايديكـم **** تسرحوا فيها بدون حسبـان
قواعد..جيش..اسلحة نووية **** دخول وخروج بدون استئذان
ولما دخلتو بلاد أفغــان **** تمسكوا بن لادن التعبــان
كل دقيقة في التلفزيــون **** كنت باطلع ليكو بيــان
اقول امريكا من حقها تقتل **** أي مخرب مهمن كــان
مش هاتلاقو احسن مــني **** يخدمكم من غير خـذلان
انا اقنعت الواد الليـــبي **** يسلم نفسه بالمجـــان
والواد السوري خليتـــه **** يخرج ويسيبلكو لبنــان
وحماس قعدناها في مصر **** مع عباس اخونا الكحيـان
وقالت مش راح تقتل تاني **** صهيوني او حتى انســان
انا باسلك كل اموركـو **** وفيه مليون شاهد عيــان
انا لو ها اوصف لكو خدماتي **** مش ها يكفي "ديسك" ملان
انا خدماتي لكم مجــانا **** فيها ولاء وفنـاء وجنـان
حبي لاخويا بوش في قلـبي **** مخليني مش شايف انسـان
اخدمه بعينيـا الاتنيــن **** لو راح ابيع الشعب كمان

(النسخة المقدمة للشعب المصري)
خمسة وعشرين سنة انجـاز **** حتى شوفوها في التلفــاز
شوفوا وزرائي بيشرحوا فيها **** كله حقيقة ما فيها مجــاز
التنمية مية لمية ومشاريـع **** ناجحة نجاح اعجـــاز
شوفوا المترو بيمشي بسرعة **** فيه شبابيك وابـواب وازاز
بس فيه ناس كذابة بيقولوا **** جايبة معاكم مية وجــاز
بيثيروا قلب احبابي عليـا **** ويحاربوني في استفـــزاز
بس انا مش شايــف في ****عنيكو الا مودة مع اعـزاز
انا باطعم 70 مليـــون **** علشان كده اشغالي كتيـر
بس انتو تقللوا شقاوتكـو **** وبلاش خلفة بدون تدبيـر
احيانا ما باشوفش النـوم **** وساعات باتعب من التفكير
انا علاقاتي بالدول الكبرى **** بتخليني حداها سفيـــر
انا لولايا لكنتم جعتــم **** باشحت لكو من غير تقتـير
انا بمكالمة في التليفــون **** باخلي سفينة القمح تسيـر
تيجي من روسيا او امريكا **** او من دولة اصغر بكتيــر
حكم بلدنا دا حمل ثقيـل **** اصعب من عيش الطوابيــر
انا باعمل مشاريع تنميـة **** للقرن الجاي وابعد بكتــير
شوف بطيخنا جاي مـن **** توشكى ولا الفلفل والجرجير
كل الخبرا شافوه من بـرة **** قالوا مشروعنا هايبقى خطير
بكرة ها نطعم كل اوروبا **** وافريقيا وباقي البلــدان
ويقولوا مصر خيرها عليهم **** ويستوردو منا بدنجــان
انا علشانكم حابس نفسي **** بين جدران وحياتي عذاب
كل ما افكر اسيب الكرسي **** ألاقي الناس بتسد البـاب
يقولوا هاتروح على فيـن **** وتسيبنا يا حنين يا بو الاحبـاب
من غيرك ممكن نتشــرد **** ولانعيش من غير انيــاب
كل العدا بيقولو دا عجـز **** بس انا حاسس كلي شباب
قوة..نشاط..حيوية..تدفق **** وحكمة شهد بيها الاغراب
كل دا بيخليني اتراجــع **** مع ان انا من حقي ارتـاح
حاسس لو سبت العمليـة **** ممكن تبقي سداح في مـداح
كل ما اسافر حــتى لبرة **** اشحت ع الشعب الغلبـان
اقضي زيارتي ما اشوفش **** الشارع قاعد كده بين الجدران
نفسي ف مرة اخش السيما **** ولا اتسوق من البســـتان
واشرب بيرة ف الجريـون **** وامشي ف باب اللوق عريان
بس باضحي براحتي لشعبي **** واضحي بروحي وقلبي كمان
----
(1) اسرائيل
(2) الجامعة العربية
22 ابريل 2005