الصفحات

الخميس، سبتمبر 22، 2005


زهايـمر

الماضي القريب
مرة اخينا راح يتعـــالج **** واتنزه في الغابة الســودة
عجبته قال يا اهل المكسيك **** طول عمركو عايشين على الموضة
ماشي وياه سواق سفارتنـا **** اصلع واسمه محمد عـودة
قالو يا ملك الرايخ السابـع**** نفسي حداكم حتة اوضـة
بعد ما اسيب الحكم في غانا **** اقضي فيها ايامي السـودة
الان
يصحى من النوم الصبحية **** يقول هاتو لي عشايا خفيف
ما احبش اضغط ع المعدة **** كفاية بطة ونص خـروف
عفوا يا ريس ده الافطار **** تابعنا بوش على التليفــون
مش بوش ده بتاع مدغشقر **** قولولو في الحمــام لسـه
واجع دماغي بقالو يومين **** عايزلو طنين حلبســـة
ما بيختشوش يشحتو منا **** فاكرينا من الدول الكبرى
فاهمين فلوسنا مال سايب ****متبعترة ف شارع شـبرا
الشيخ زياد سلطان لبنان ****حالف على لاروح ليبيـا
اشوف اميرها زعلان ليه **** واشرب معاه فنجان سوبيا
خلافاته ويا جيرانه في الهند **** خلت حياته بقت كوبيـا
حالف لاروح احل الاشكال**** واخلي ايامه زلابيـــا
زايد تعيش انت ياريس ****عميلنا بوش على التليفون
انا فاكر الاسم كويس **** بس ملخبط في البوشين
واحد كان صاحب صدام **** والتاني دب معاه خناقتين
هاتوا لي صدام ع التليفون **** قولو له يسحب قــواته
ملك الكويت دا رجل صاحبي **** وحماتو تقرب لحمــاتي
لو ماانسحبش خلال ساعتين **** رايحين نقصقص جناحـاته
تانسو تشيلر ملك الاتراك **** باعت رسالة على المحمول
بيقول هايخرج من الجامعة **** ويرمي نفسه في البوسفور
زعلان قوي من السي اي ايه **** علشان مابعتتلوش مسئول
يقوله ليه البرج انهار **** وليه اوجلان بيحب الفول
بعد ان بلبع خمس حبات من منشط الذاكرة
هاتو لي بوش على التليفون **** دا بوش دا بتاع امريكـا
لو غضبه واحد منا **** راح يمسحه بحتة استيـكة
نصيحة لوجه الله
حرام عليكو يامفتريين **** الراجل داخل ع التمانين
ما بقاش يقدر يمشي دقايق **** او يعرف بيكلم مــين
الناس في السن دا بتريح **** ف مصحة او دار لمسنين
يعيشوا في طفولة ازلية **** والماضي اطياف وحنـين
ويفتكروا اللمسات الاولى **** ف سبعتاشر او عشـرين
وأول مرة يدق القلب **** ونبض الحب وهمس والعين
أنا همي مصلحة الرجل **** نفسي يريح له سنتــين
قبل ما ييجي صاحبنا يزوره **** يقول تعال ف غمضة عين
دا الى ما حدش يهرب منه **** تهرب منه تروح عـلى فين

ليست هناك تعليقات: