الصفحات

السبت، مارس 24، 2007







من سرور الى مبارك


انا شلفطتلك الدستور*** زي ما وصيتني يادكتور

لما تشوفه تقول دا وثيقة ***كتبها شوية عِمي وعور

خليته مسخرة ومهازل ***دا انا شيخ الترزية سرور

لما امد مقصي في توب*** ان كان بفتة او دمـــور

اعمل منه قانون محبوك***فشر ان قلت شانيل وديور

احكم بقى لنهاية القرن*** احكم ومعاك الدستـــــور

وابنك ييجي وراك مرتاح ***ووراه احفادك في الدور

****

الاخوان حاولوا يعاكسوني ***وقالو لي ها نخرج م الجلسة

قلتهم مش فارقة معايا ***بيكم خالصة بغيركم خالصة

عندنا ناس الحزب الوطني*** في التصويت عفاريت وابالسة

بيصوتوا من غير ما بيدروا*** اذا كانت شربة او صلصلة 

لو ها نبيع مصر بتعريفة*** الناس دي ها تدينا مخالصة

****

انا خدام الاسرة ياريس ***وانا ترزيها في الدساتير

عمري ما عزيت عنك شغلي ***ولا قلت ٌقليل وكتير

رجل شاغله اكل العيش ***وكل مصيبته بقايا ضمير

****

احيانا قلبي بيوجعني ***وساعات بيأنبني ضميري

واقول انا ليه باتحمل ذنب*** وادي نتيجة تعبي لغيري

وباضحي بملايين الناس ***علشان مستقبلي ومصيري

احيانا بيفوت الليل ***وانا عيني مفنجلة ف سريري

اتفلسف ف الخير والشر*** وف قراراتي وف تدبيري

لكن لما تجيني اوامرك ***بارمي هواجسي مع تفكيري 

وباحس ان العالم اكبر ***من احزاني ومن تكديري

****

 واقضي ايامي زي المكنة***بافتش ف الكتب الملعونة

عن ثغرة نوصلها لفجوة ***ونصيغها ف مادة مجنونة 

انا تعبان من دوري ياريس*** وعاوز اقولها بكل بصراحة

انا طول عمري تقوللي وانفذ*** لو حتى عجين الفلاحة

لكن مصر دي برضه بلدنا*** وانا شايفها مش مرتاحة

مصر ف عهدي وعهدك الاسود*** بتفكرني ببيت الراحة

خايف واد مجدع م الجيش ***يقولك يلا اديها جراحة

ساعتها لاراح تنفعنا الشرطة*** ولا ها تقولي اعمل تعديل

امريكا ها ترحب بالرجل ***وبوش ها يعمل فيها خليل

وانت مليت مصر بكراهية ***بيتوارثوها جيل من جيل





ليست هناك تعليقات: