الصفحات

الأحد، مارس 11، 2007

حديث ودي بين مبارك والجنرال جون ابي زيد
بمناسبة تسليمه ارفع وسام مصري لانجازاته
في ابادة الشعبين العراقي والافغاني


بوش قاللي اديك هدية
اي حاجة والسلام
يعني تلفزيون ملون
ولا غسالة بروحين
ولا حتى جوزين حمام
بس علشان انت مجرم
وإلى باعتك ليا مجرم
من بلاد نبع المجارمة
ها امنحك ارفع وسام
****
اوسمة مصر العظيمة
ارض ابناء المحبة والسلام
تمنع العين القوية
والعنوسة والبلاجرا
والملاريا والزكام
****
اوسمة مصر العظيمة
من رئيس بيحب شعبه
مهما كان حكمه مؤبد
حب عاشق مستهام
****
أوسمة مصر العظيمة
من زعيم مصر الهمام
الى طول عهده
عشان الكرسي
دافن انف شعبه
ف الطين والرغام
****
ها امنحك ارفع وسام
بس قل لي قتلت كام
قل لي كم عدد الارامل
واليتامي ف الفلوجة
والكرادة والرمادي
والرفاعي والرصافة
والعمارة والصينية
والسلام
****
قل لي كم مسجد نسفتوا
بعد ما تبولتوا فيها
قل لي راح فين المصلين
والامام
****
قل لي كم طفلة بريئة
ذي طفلتنا عبير
اغتصبتوها ودبحتوها
ف نفس اللحظة
على نفس السرير
ودبحتوا الاسرة
لا رحمة ولاشفقة
لصغير او كبير
****
قل لي ياراعي
التقدم والحضارة
والفتح الكبير
****
قل لي بشرني يا مبعوث السلام
امتى يجري الدم ويموت الامان
ف ضحيتكو الى جاية
قل لي بشرني
بضربتكو الى جاية
هي سوريا ولا مصر او ايران
****
باسم كل القتلة والسفلة
وتجار المذابح
والمجازر والالام
باسم كل المدبوحين
باسم كل المجروحين
باسم كل المشلولين
والمدفونين
باسم لون النفط
والدم وترانيم الحنين
باسم كل طفولة او شيخوخة
غطاها الركام
بامحنك يا سيدي ارفع وسام
___

عبير قاسم الجنابي

ليست هناك تعليقات: